wtorek, 5 lutego 2013

Justin Bieber i inne „wynalazki” brzmią tandetnie! - wywiad z Dorianem Przystalskim.




Dorian Przystalski. Kompozytor i producent muzyki elektronicznej. Skończył Szkołę Muzyczną w klasie fortepianu oraz Organizację Produkcji Filmowej i TV na wydziale Radia i TV Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Pierwsze utwory muzyczne skomponował jeszcze w latach 80-tych. Po ukończeniu szkoły muzycznej Dorian współtworzył zespoły rockowe z którymi pojawiał się w TVP, TV Wisła (Obecnie TVN) oraz Radiu Katowice.






Zapraszam do lektury wywiadu!


Kiedy zacząłeś swoją przygodę z muzyką elektroniczną?

Pierwszy kontakt z muzyką elektroniczną miałem w 1983 roku. Była to co prawda muzyka nie stricte „elektroniczna” a raczej pochodna czyli synth pop, new romantic itp. Bardzo podobały mi się utwory Urszuli i Budki Suflera, Depeche Mode, Real Life, OMD  itp. Następnie było Modern Talking, które naprawdę bardzo lubiłem głównie za brzmienie syntezatorów i samplerów. Pierwszy kontakt z „prawdziwą” muzyką elektroniczną  new age, ambient (nie lubię określenia el-muzyka) nastąpił w 1988 roku podczas koncertu nauczycieli w mojej szkole muzycznej w której uczyłem się w latach 1986-1992. Koncertował tam wtedy nauczyciel, obecnie mój bardzo dobry przyjaciel który wykonał kilka swoich utworów instrumentalnych.  Zrobiły one na mnie wrażenie które do dzisiaj pamiętam jakby to było wczoraj. Używał on wtedy najnowszej zdobyczy technicznej jakim był KORG M1 oraz komputer Atari ST. Wiele osób mogło tylko pomarzyć  o takim sprzęcie. Ale to dzięki niemu jestem w muzyce elektronicznej. Pierwsze  własne poważne utwory zacząłem komponować zaraz po skończeniu szkoły muzycznej czyli w 1992 roku.

Jakie grupy lub wykonawcy muzyki inspirują Twoją twórczość?

Takich grup i wykonawców nie jest dużo a większość to artyści nie tworzący muzyki elektronicznej.
Oczywiście możemy znaleźć  w mojej kolekcji klasyczne przykłady twórców elektroniki ale są też artyści grający muzykę na pograniczu rocka i muzyki klasycznej.

Dlaczego tworzysz muzykę, czym w ogóle dla Ciebie jest muzyka?

Muzykę tworzę dlatego ,że lubię i  mogę to robić. Jest ona dla mnie wszystkim, to jest moje życie, powietrze i wyrażanie siebie.

Ile do tej pory wydałeś albumów i utworów? I jakie masz plany wydawnicze na najbliższy czas?

Do tej pory wydałem trzy albumy. “Antimatter”  rok 2003, “Industrial Love” rok 2007 oraz  “Contaminated Area” rok 2009. Obecnie jestem w trakcie pracy nad czwartym albumem. Jeżeli wszystko się ułoży i nie pojawią się problemy dnia codziennego to w tym roku album zostanie on wydany. Pracuję również nad własnym utworem, który ukaże się na płycie zespołu Gotard. Będzie to mój drobny wkład w płytę która będzie opowiadała o okrutnej ingerencji człowieka w środowisko naturalne naszej ziemi.  Jednocześnie planuję wydać też  coś w rodzaju  singla z kilkoma utworami które zostały skomponowane w latach 90-tych i późniejszych ale nie pojawiły się na żadnym albumie.

Co sądzisz o polskiej scenie el-muzycznej?

Hmmm…. kiedyś podczas naszej miłej wspólnej rozmowy  e-mailowej  z Jarosławem Degórskim, Jarek stwierdził ,że w Polsce jest więcej muzyków grających muzykę „elektroniczną” niż fanów słuchających tej muzyki. I to jest prawda! Nie słuchałem co prawda wszystkich  naszych polskich artystów i grajków którzy są utożsamiani z tą muzyką, ale swoje zdanie na ten temat mam. Ogólnie jest bardzo dziwnie, ponieważ jesteśmy krajem gdzie tworzy się bardzo dużo muzyki na instrumentach elektronicznych a jednocześnie jest ona najmniej popularna.  Oczywiście nie zależy to od muzyków, ale do tematu pytania...Polska scena muzyki elektronicznej to totalny underground ale większość rzeczy które słyszałem są raczej słabe.  To jest takie cukierkowe granie bez żadnego wyrazu. Są oczywiście wyjątki!  

Kogo zatem, z młodych (i nie tylko) polskich twórców muzyki elektronicznej, uważasz za ciekawych, obiecujących i tworzących muzykę wartą zainteresowania i szerszego promowania?

Nie chcę wymieniać artystów którzy moim zdaniem są słabi a którzy dobrzy bo nie chcę nikogo obrazić ani nikogo faworyzować. Nie jestem jurorem  ani  wyrocznią  chwalącą dobrego czy słabego twórcę. Taki już jestem.

Czy uważasz, że muzyka elektroniczna ma szansę na przebicie się do mainstreamu i tym samym
do szerszej rzeszy odbiorców?

Tak. Oczywiście ,że tak!  Zwróć uwagę co się gra teraz w radio i telewizja. Czy 20-30 lat temu muzyka komercyjna nie była lepszej jakości? Oczywiście ,że była lepsza! Były co prawda wyjątki jak wszędzie na świecie ale jednak dawniej było więcej „sztuki” w muzyce. Nic nie stoi na przeszkodzie aby ktoś z tych decydentów  muzycznych zrobił wyjątek i wrzucił szeroko rozumianą klasyczną instrumentalną muzykę elektroniczną na antenę. Będzie to coś nowego dla dzieci i młodzieży która takiej muzyki zwyczajnie nie zna.
Oczywiście był już taki zabieg w 1990. Projekt Michaela Cretu pod nazwą „Enigma”. Muzyka elektroniczna tego artysty była nadawana w radio i telewizji do drugiej połowy lat 90-tych. Była szalenie popularna. Dało się! (oczywiście Michael tworzy cały czas do dnia dzisiejszego).W 1984 roku jednym z najpopularniejszych kawałków był  „Crockett’s Theme” - Jana Hammera. Czyli muzyka instrumentalna!!! Ale  najciekawsze jest to ,że utwór ten pojawiał się regularnie w telewizji i radio przez wiele lat! Słyszałem go nawet kilka lat temu w jednej ze stacji radiowych.

Czy wg Ciebie, udostępnianie własnej twórczości za darmo jest dobrą formą promocji muzyki?

Tak. Jest to dobra forma promocji muzyki. Ale płatna też jest dobra. Nie mówię która jest lepsza, ponieważ  to nie ma żadnego znaczenia. I tak ludzie kupią o wiele więcej płatnych płyt muzyki komercyjnej niż ściągną za darmo  utworów  muzyki elektronicznej. Promocja artysty nie zależy od udostępniania swojej twórczości za darmo, tylko od zupełnie innych czynników. Darmowa twórczość może tylko pomóc. Ale artysta podobno też ma taki sam żołądek jak inni ludzie. Więc….

Moje następne pytanie jest natury ogólnej, co sądzisz o gustach muzycznych polaków?

Gusta muzyczne w większości są takie jak zostały wykreowane przez media. Wystarczy włączyć TV lub posłuchać radia aby zrozumieć co się dzieje i co słucha statystyczna osoba. Większość osób to „bez mózgowe owce idące na rzeź!”. Nie myślą bo nie chcą myśleć. Myśli za nich państwo i media. Godzą się na syf jakim są katowani!  Kiedyś nie było internetu więc można było nie wiedzieć ,że istnieje jakiś zespół x czy y, grający taką lub inną muzykę ale w XXI wieku  to nie przejdzie. „Ludzie są jak krowy które dają się doić !!!”.

Dorian, czy współczesna młodzież słuchająca muzyki, Twoim zdaniem jest gotowa na przyjęcie wyzwania artystycznego jakim niewątpliwie jest zagłębienie się w el-dźwięki?

Tak. Skoro wytwórnie są w stanie sprzedać najgorsze „gówno”, to nic nie stoi na przeszkodzie aby sprzedać prawdziwą sztukę jaką jest muzyka z pogranicza elektroniki.  Dzieciaki zaakceptują wszystko co tylko będzie w telewizji  lub w radio. Jestem tego pewny na 100%. Będą musiały tylko przyzwyczaić się ,że w większej ilości kawałków nikt nie śpiewa!!! A wtedy taki Justin Bieber i inne „wynalazki”  będą brzmiały  tandetnie. Ale na to potrzeba oczywiście czasu i chęci promocji „dobrej” muzyki przez media.

Jak myślisz jako twórca, czy w muzyce elektronicznej można jeszcze wymyślić coś nowego, innego, stworzyć  zupełnie nowy kierunek czy gatunek muzyczny, czy to w ogóle jeszcze jest możliwe?

Stworzyć zupełnie nowy kierunek będzie już ciężko.  Mogą się pojawiać jakeś „gałęzie” od stylu elektronicznego, takie jak np. Ambient, New Age, Berlin School  itp. Ale to wszystko to muzyka nazwana ogólnie muzyką elektroniczną. Niestety ale obecnie muzyką elektroniczną określa się również  Techno, Minimal, D&B, Rave, Dance itp.

Czego zatem można życzyć Dorianowi Przystalskiemu?

Zdrowia, świeżych pomysłów na brzmienia oraz utwory i wytrwałości!

Zatem, życzę Ci spełnienia marzeń zarówno artystycznych jak i w życiu prywatnym! Oraz serdecznie dziękuję za przyjęcie mojego zaproszenia!

4 komentarze:

  1. Mądrego to i miło posłuchać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja równiez Ci życzę aby Ci sie spełniły wszystkie marzenia.Muzyka Twoja jest nadzwyczajna. Trzymaj tak dalej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny wywiad.Trzymam kciuki za wszystkie plany Doriana mam nadzieje,że dla wartościowych twórców i ich dzieł przyda w końcu lepsze czasy.
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń